Historická lesná úvraťová železnica

Historická lesná úvraťová železnica (HLÚŽ) tvorí organickú súčasť Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke. Je zachovanou a funkčne obnovenou časťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice (KOLŽ), ktorá vznikla v roku 1926 spojením lesných železníc vybudovaných v roku 1915 - 1918, kysuckej - z Oščadnice do Chmúry (Nová Bystrica, časť Vychylovka) a oravskej - z Lokce do Erdútky (terajšej Oravskej Lesnej).
Čítať ďalej...

zeleznica kolz uvod

Počas letnej sezóny 2017 nebudú premávať parné rušne na Historickej lesnej úvraťovej železnici z dôvodu generálnych opráv parných rušňov. Premávať počas celej sezóny budú motorové rušne.

zeleznica sto rokov mLesná železnica vedúca Bystrickou dolinou sa v minulosti využívala na transport dreva. V súčasnosti je zachovaná časť kysuckého úseku tejto úzkorozchodnej železnice, ktorá sa niekoľko rokov po svojom vzniku spojila s lesnou železnicou susedného oravského regiónu, lákadlom pre mnohých domácich i zahraničných návštevníkov.

 

Mapka KOLŽ (rok 1926)

 

Hnacie vozidlá:

1.  Parná lokomotíva U.34.901

Medzi najstaršie úzkorozchodné parné lokomotívy na Slovensku patrí lokomotíva známa pod označením  U.34.901.Lokomotíva bola ešte v roku výroby dodaná na lesnú železnicu v údolí Čierneho Hrona kde bola až do roku 1975 súčasťou Čiernohronskej lesnej železnice. V roku 1975 ju za cenu šrotu odkúpilo Kysucké múzeum v Čadci zo zámerom funkčného využitia. Po dôkladnej oprave v Švermových železiarňach v Podbrezovej bola v roku 1977 prevezená na Vychylovku.