Historická lesná úvraťová železnica

Historická lesná úvraťová železnica (HLÚŽ) tvorí organickú súčasť Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke. Je zachovanou a funkčne obnovenou časťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice (KOLŽ), ktorá vznikla v roku 1926 spojením lesných železníc vybudovaných v roku 1915 - 1918, kysuckej - z Oščadnice do Chmúry (Nová Bystrica, časť Vychylovka) a oravskej - z Lokce do Erdútky (terajšej Oravskej Lesnej).
Čítať ďalej...

zeleznica kolz uvod

Hnacie vozidlá:

1.  Parná lokomotíva U.34.901

Medzi najstaršie úzkorozchodné parné lokomotívy na Slovensku patrí lokomotíva známa pod označením  U.34.901.Lokomotíva bola ešte v roku výroby dodaná na lesnú železnicu v údolí Čierneho Hrona kde bola až do roku 1975 súčasťou Čiernohronskej lesnej železnice. V roku 1975 ju za cenu šrotu odkúpilo Kysucké múzeum v Čadci zo zámerom funkčného využitia. Po dôkladnej oprave v Švermových železiarňach v Podbrezovej bola v roku 1977 prevezená na Vychylovku.

- niektoré vybrané technické údaje - lokomotíva U.34.901:

dvojvalcová tendrová lokomotíva s troma nápravami

  • výkon........................60 konských síl
  • rok výroby...................1909 v strojárňach MÁV Budapešť
  • výrobné číslo................2282
  • priemer valcov..............230 mm
  • zdvih piestov...............300 mm
  • priemer kolies..............640 mm
  • výhrevná plocha............24,75 m2
  • plocha roštu................. 0,6 m2
  • tlak pary.....................12 kg/cm3
  • služobná hmotnosť.........12,9 t
  • hmotnosť prázdnej lokomotívy 9,85 t
  • dĺžka.........................5400 mm
  • šírka......................... 2130 mm

U.34

2. Dieselhydraulická lokomotíva DH 120
 
- vyrobená v roku  1982 v SONP Kladno  pod výrobným číslom 44 a dodaná do Švermových železiarní
v Podbrezovej, kde pod evidenčným číslom  12 premávala do konca októbra  1992. Z  Podbrezovej  bola presunutá na neďalekú Čiernohronskú železnicu, odkiaľ sa v roku 1994 dostala na múzejnú železnicu vo Vychylovke. Premáva v pondelok - piatok.          

- niektoré vybrané technické údaje: 

  • výkon 97 kW        
  • otáčky motora 1 400 m -1
  • maximálna rýchlosť 17 km/ hod. 
  • hmotnosť /naloženej/ 16 t


 

Osobné vozne:

1. Osobný vozeň
- dvojosý, štrorokenný, výroba 1912 v Kopřivnici, pôvodne premával pod číslom 101 na Slezských zemských dráhach, neskôr predaný na LŽ Vígľaš. Rekonštrukcia skrine v roku 1990 Okresným stavebným podnikom v Čadci. Národná kultúrna pamiatka SR.


2. Osobný vozeň výletný  č.1
- štvorosý, rekonštrukcia pôvodného vozňa   Ba/u č. 1  Považskej lesnej železnice, ktorý vznikol prestavením pôvodne tramvajového vozňa dielňami PLŽ.  Rekonštrukcia v roku 1994 firmou OSP Čadca. Národná kultúrna pamiatka SR.



3. Osobný vozeň výletný č.2
- štvorosý, rekonštrukcia pôvodného vozňa   Ba/u č. 5  Považskej lesnej železnice, ktorý vznikol prestavením pôvodne tramvajového vozňa dielňami PLŽ. Rekonštrukcia v roku  1999 firmou Mravec Čadca. Národná kultúrna pamiatka SR.

Historický vlak v prevádzke