- Dve parné lokomotívy na trati
- Prevádzka vďaka zľave na nákup uhlia efektívnejšia

Tlačová správa Kysuckého múzea v Čadci
Čadca 30. 5. 2008

Kysucké múzeum v Čadci, organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja, požiadalo Pobočku Colného úradu v Čadci o registráciu oprávneného spotrebiteľa uhlia čím získalo možnosť nakupovať uhlie oslobodené od dane. 
Uhlie slúži ako zdroj paliva pri prevádzke dvoch parných lokomotív - U 45.9 a U 34.901 na Historickej lesnej úvraťovej železnici v Novej Bystrici - Vychylovke za účelom prepravy návštevníkov. Tieto parné lokomotívy premávajú v soboty a nedele počas sezóny a podľa riadneho cestovného poriadku.  

Lokomotíva U 34.901 bola vyrobená v roku 1909 v Budapešti a v roku 1975 ju zakúpilo Kysucké múzeum v Čadci, kde doteraz premáva na trati dlhej 6,7 km. Lokomotívu U 45.9 vyrobili v roku 1916 strojárne Maďarských štátnych železníc. Po spojení s lesnou železnicou v Oščadnici a vzniku Kysucko – oravskej lesnej železnice sa stala súčasťou lokomotívneho parku tejto železnice až do jej zrušenia. Opätovne bola po oprave zaradená do prevádzky 1. 5. 2008. Obe parné lokomotívy sú Národné kultúrne pamiatky SR.
Spotreba uhlia pre lokomotívu U 34.901 je približne pol tony na deň ( 8 jázd), avšak pre lokomotívu U 45.9 je o štvrtinu vyššia, nakoľko je väčšia a výkonnejšia. Za celú sezónu (6 mesiacov) sa spotrebuje približne 30 ton uhlia. Málokto vie, že príprava parnej lokomotívy len na jednu jazdu je zdĺhavá a veľmi namáhavá. Pracovníci HLÚŽ už ráno o 6.hod. nahádžu  lopatami do tendra pol tony uhlia a napustia 1800 l vody – 800 l do kotla a 1000 l do zásobníka a následne zakúria. Po troch hodinách je lokomotíva pripravená na jazdu, ktorá trvá približne 35 – 40 minút a spotrebuje sa 50 kg uhlia. Po každej druhej jazde sa dopĺňa voda – približne 1000 l.Keďže na HLÚŽ premáva aj diesel- hydraulický rušeň DH 120, vedenie múzea začína rokovať s Colným úradom aj o získaní  zľavy na odber nafty.

Lenka Jancová
komunikačný manažér KM