- spolupráca múzea s Čiernohronskou železnicou
- storočná „mašinka“ na storočnici rodnej trate

Tlačová správa Kysuckého múzea v Čadci
Čadca 15.1. 2009

Aj keď pohľad na parnú lokomotívu zahalenú do kúdolov dymu a pary patrí určite k nevšedným a neobyčajným zážitkom, ešte nezvyčajnejšie je vidieť parnú lokomotívu vznášajúcu sa v povetrí. A presne takýto výnimočný zážitok mohli mať všetci, ktorí 14. januára prechádzali okolo depa Historickej lesnej úvraťovej železničky na Vychylovke (HLÚŽ), kedy sa jedna z jej „mašiniek“ vznášala nad zemou upevnená na lanách žeriava, aby bola vzápätí bezpečne uložená na príves kamióna. Parná lokomotíva U 34.901 totiž dočasne putovala na Čiernohronskú železnicu v Čiernom Balogu v rámci osláv jej storočnice, keďže pôvodne premávala práve na tejto historickej trati.

Prvých 65 rokov poctivej služby pri zvážaní dreva z Balockých lesov ukončila v roku 1975 a ako nepotrebnú ju v roku 1975 zakúpilo – a tým zachránilo Kysucké múzeum v Čadci pre prevádzku na zachovanej časti Kysucko-oravskej lesnej železnice - unikátnej Historickej úvraťovej lesnej železnici vo Vychylovke. Pred odvezením stroj ešte dôkladne opravili pracovníci a nadšenci vo Švermových železiarniach v Podbrezovej a na jar roku 1977 začala zachránená lokomotíva slúžiť na novej životnej púti – pre príležitostnú dopravu návštevníkov Múzea kysuckej dediny.

„Sme veľmi radi, že vďaka nevšednej ústretovosti a pochopeniu pracovníkov Kysuckého múzea v Čadci, Žilinského samosprávneho kraja a Krajského pamiatkového úradu v Žiline sa po vyše troch desaťročiach môže táto krásavica prezentovať na rodných koľajničkách v Čiernom Balogu“, povedal riaditeľ Čiernohronskej železnice Aleš Bílek, ktorý lokomotívu prevzal za asistencie riaditeľa KM Miloša Jesenského dohliadajúceho na priebeh technicky náročnej operácie.

Lokomotíva v údolí Čierneho Hronu pobudne necelé štyri mesiace do 12. mája tak, aby stihla termín hlavných osláv storočnice 1. až 3. mája 2009, kde na ňu čakajú stovky nadšencov a obdivovateľov histórie lesných železníc na Slovensku. „Potom už ale musí rýchlo späť“, ubezpečuje M. Jesenský. „Sezóna Historickej úvraťovej lesnej železnice nečaká a našim návštevníkom by táto unikátna, dnes už „vychylovská“ parná lokomotíva veľmi chýbala.“

Lenka Jancová
komunikačný manažér KM