obrázok expozície

Kysucké múzeum vyhlásilo koncom júna 2021 verejnú architektonicko-výtvarnú súťaž, ktorej predmetom bolo vytvorenie novej stálej expozície „Dejiny Čadce a okolitých obcí“ podľa libreta vypracovaného odbornými pracovníkmi múzea. Účelom súťaže bolo nájsť návrh, ktorý spomedzi predložených návrhov najlepšie riešil požiadavky zadania. Predmetom riešenia bol návrh interiéru a stálej expozície pre Kysucké múzeum vrátane grafického spracovania výstupov pre túto expozíciu, v ktorej boli zakomponované multimediálne zariadenia, SMART riešenia a inovatívne prvky. Súťaž, ktorú z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, pozná svojho víťaza.

Odborná porota, ktorá zasadala v piatok 3. septembra 2021, v druhej etape súťaže spomedzi troch postupujúcich návrhov určila toto poradie súťažných návrhov:

1. Kilo Honč s.r.o.

(Mgr. art. Richard Kilo, Ing. arch. Matej Honč, MgA. Barbora Antošová)

Komentár poroty k súťažnému návrhu:

V predstavenom súťažnom návrhu dominuje silné architektonické poňatie expozície, do ktorej autori vniesli priestorový prvok intimity vďaka optimálnemu vymedzeniu prezentovaných tematických okruhov definovaných libretom. Autorský kolektív v zložení Matej Honč a Richard Kilo predstavil vizuálne najprívetivejší a najprepracovanejší návrh, ktorý je aj pomerne finančne dobre realizovateľný. Výnimočnosť návrhu spočíva aj v efektívnom využívaní denného svetla, čo umocňuje návštevnícky pocit z dobre presvetlenej miestnosti. Jemné farby dávajú vyniknúť vystaveným exponátom. Porota oceňuje aj riešenie predpolia samotnej expozície, čím dôjde k architektonickému zladeniu predmetného podlažia múzea. Navzdory pôsobivému architektonickému stvárneniu je v návrhu badateľný slabší dôraz na výstavnícku časť, s ktorou autori návrhu nemajú dostatočné skúsenosti. Porota odporúča v ďalšej fáze rozpracovať zrozumiteľnejším a extraktovanejším spôsobom uchopenie objektov a vitrín, a to s dôrazom na priestorovú orientáciu pri zohľadnení väčšieho toku návštevníkov. Menej prepracovaná je aj multimediálna časť expozície a otázne je aj použitie zvoleného jednoduchého fontu pri nápisoch k zbierkovým predmetom. Porota odporúča, keby sa autori zamerali viac na akcent grafickej stránky expozície. Predstavený návrh a layout je však po zohľadnení všetkých stránok kultivovaný, jemný a najprepracovanejší. Súťažný návrh sa najviac približuje k predstavám verejného obstarávateľa. Vytknuté nedostatky je možné doriešiť pri vypracovaní komplexnej architektonickej štúdie.

 

2. Ateliér Choma

(doc. akad. mal. Pavel Choma, doc. Mgr. art. Marcel Benčík, ArtD., doc. Mgr. art. Juraj Blaško, ArtD., Mgr. art. Martin Kubina)

Komentár poroty k súťažnému návrhu:

Vizuálne pomerne abstraktný, no výstavnícky veľmi dobre zvládnutý súťažný návrh kolektívu autorov z tvorivej dielne ateliéru Choma vsadil na inovatívnu reliéfnu geografickú mapu regiónu Kysúc kombinovanú s modernými vizuálnymi prostriedkami, čo je nepochybne zaujímavým prvkom celej koncepcie expozície. Porota oceňuje kreatívny prístup pri riešení požadovaných interaktívnych prvkov aj pri dynamickej inštalácii horelického pokladu. Prívetivo pôsobiacim prvkom je aj kreatívne a s humorom stvárnené postavy čadčianskeho železničiarskeho priemyslu, čo predstavuje povšimnutiahodný atraktor expozície. Za problematické porota považuje diskutabilnú zdvojenú eleváciu vitrín a výrazný kontrast zvolenej tmavomodrej podlahy a svetelnosti prezentovaných vystavených objektov. Otáznym ostáva aj redukcia počtu vstupov/výstupov z expozície do predpolia z hľadiska návštevníckej prevádzky. Spomínaná najsilnejšia stránka súťažného návrhu v podobe interaktívnej mapy však svojou komplikovanosťou a ťažkou predstaviteľnosťou fungovania jej jednotlivých častí môže na druhú stranu predstavovať obťažne uchopiteľný a realizovateľný koncept. Napriek uvedeným výhradám sa jedná o kvalitne prepracovaný a premyslený návrh s jasnými a zapamätateľnými atribútmi.

3. Ing. arch. Anna Gondová, Mgr. art. Jakub Dušička

Komentár poroty k súťažnému návrhu:

Ambiciózny návrh tímu architektky Gondovej a dizajnéra Jakuba Dušičku pracuje s výraznými materiálovými prvkami dreva a kovu, ktorého ústrednou ideou je príbeh tvorený líniou. Porota oceňuje inovatívne zakomponovanie moderných audiovizuálnych prvkov do konceptu expozície (augmented reality, otočné panely) a zapojenie multisenzorických vnemov návštevníkov. Sympatické je aj to, že autori v návrhu mysleli aj na haptické popisky zbierkových predmetov. Pôsobivo pôsobí aj prezentované grafické riešenie. Porota však má za to, že zvolené architektonické riešenie nie je najvhodnejšie vzhľadom na obmedzené priestory expozície. Samotné priestorové rozloženie je diskutabilné a porota vyslovuje svoj názor, že v danom návrhu nebola dobre odhadnutá mierka. Za problematické možno považovať napájanie materiálov a osadenie vitrín do priestoru, ktorý pôsobí miestami ťažkopádne. Predmetný súťažný návrh je celkovo pôsobivý a neštandardný svojím kreatívnym prevedením, ale svojou priestorovou organizáciou a výstavníckym riešením nebol dostatočne presvedčivým.

Súťaž z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond je hlavným partnerom projektu.

pdfZápis_z_2._hodnotiaceho_stretnutia_poroty_03.9.2021.pdf

logo fpu02